Viktor Fasth

Viktor Fasth kom till AIK och bildade målvaktspar med Heino-Lindberg. Det blev en naturlig inkörningsperiod då relationen med Heino redan var skapad och Viktor hade precis som jag inga som helst problem att snabbt komma in i det teamet. Under försäsongsträningen så fick vi tid att lära känna varandra. Viktor Fasth kom till AIK med en bra grund så det var bara att ta vid och jobba utifrån honom. Viktor hade 3 bra säsonger med Växjö där gjorde han 71 matcher innan han kom till AIK. Under de två säsoner han han spelade i AIK så spelade han 143 matcher totalt i AIK och landslaget. 

Det jag tar med mig från det är att hans förberedelser med försäsongsträningen som var mycket bra och det skapade grunden till att spela så mycket som hela ca:70 matcher per säsong. Viktor har många bra egenskaper. En av dom att han är så noggrann i allt han gör. Det är en av nycklarna i hans framgång. Han har verkligen bestämt sig för att ge sig själv chansen att nå långt i sin karriär och som vi alla vet så har detta gått bra. Han vill alltid vinna och det smittar av sig på medspelarna som han också ställer höga krav på . Är det någon som inte gör jobbet så påtalar han det. En god egenskap som får hela laget att växa. Alltid på träning och match analys så kom det oftast fram något vi tog med oss. Viktor har en klar bild på hur han vill spela. Och är det något han har så är det en riktigt god stabil grund att stå på. 
Så det jag tar med mig från Viktor är att alltid vara noggrann med allt du gör och följa den planen till 100% . Det är så du skapar en trygg grund.

Nu går resan vidare till Anaheim där han kommer att fortsätta att utvecklas. Självklart kommer man att sakna honom i AIK. Det han har givit mig kommer jag att ha stor nytta av i framtiden. Som jag tidigare sagt om andra målvakter jag jobbat med så är det målvakterna som utvecklar målvaktsspelet. Jobbar vi tränare på detta sättet så kommer Sverige fortsätta att vara en ledande nation när det gäller målvakter Men då är det viktigt för oss tränare att Lyssna, Se och Förstå Individen. Man får komma i håg att alltid utgå från individen. När en ny målvakt dyker upp så är det från den målvaktens färdigheter man får utgå. Jag önskar Viktor lycka till i de nya utmaningarna han står inför och jag vet att det kommer att gå bra för honom. Och jag tar med mig mycket från de 2 säsonger vi jobbat tillsammans

fasth_500

"Framgångens hemlighet är att aldrig släppa målet ur sikte"