Markus Svensson
Markus Svensson fick jag äran att jobba med i AIK under säsongen 2011-12. Målvaktsparet detta år var Viktor Fasth och Markus Svensson där även Niklas Lundström var med. Markus spelade 12 tävlingsmatcher med AIK och 8 matcher med Oskarshamn samt 4 matcher med Almtuna. Att Markus bestämt sig att visa att han hör hemma i den högsta ligan i Sverige råder det inget tvivel om. Nu fortsätter han sin resa till Skellefteå och där har han börjat riktigt bra och jag är inte förvånad då jag vet att Markus har en bra spelide och en stabil grund i sitt målvaksspel.
Markus är en målvakt som älskar att träna och han gav mig alltid energi på isen då vi körde. Han gav alltid 100% i allt han gjorde. När Markus inte spelade så hade han alltid en fysisk aktivitet som motsvarde en match. Han satt alltid uppe på träningscyckeln sent efter matcherna. Han blev också utlånad till Oskarshamn och Almtuna för att få speltid då Viktor spelade mycket. Dessa matcher var han alltid possitiv till och han gjorde det bra. Trots sena borta matcher så ville han alltid vara med och träna med AIK tidigt dagen efter. Det får han betalt för då han nu levererar på isen i Skellefteå. Jag vet att Markus är en stabil elitseriemålvakt.
Efter en tuff start på serien 2011-12 så ställde jag frågan till Markus om vi lagt till för många detaljer i spelet så att det var för mycket tankar och på så sätt att spelet blev lidande. Det Markus svarade då var att jag måste få in allt detta om jag spela på denna nivå. Så med hårt tränande och noggrannhet så sitter det för honom nu. Han ser trygg ut i sitt spel. Han jobbar nu med Krister Holm i Skellefteå så jag är säker på att han kommer att fortsätta att utveckla spelet tillsammans med Markus. När jag sett honom spela i år 2012-13 i Skellefteå ser jag en målvakt som agerar konsekvent och ser trygg ut i sitt spel. Något som jag alltid tar med mig från de målvakter jag jobbat med är hur de jobbar med blicken och där är Markus nu riktigt noggrann och de underlättar hela målvaktsspelet.
Ett Minne jag alltid kommer att bära med mig av tiden med Markus är då han spelade derbyt AIK-DIF. Då fanns det många tvivlare på läktaren men Markus visade då sin bästa sida som han har och som man nu ser varje match då han spelar. Han spelade då efter sin gameplan och vart banans gigant och alla som var på plats kommer väl aldrig glömma den kvällen 5-0 till AIK och stor matchhjälte Markus Svensson med 48 räddningar. Den kvällen kommer man alltid att minnas.
Efter en tuff start på serien 2011-12 så ställde jag frågan till Markus om vi lagt till för många detaljer i spelet så att det var för mycket tankar och på så sätt att spelet blev lidande. Det Markus svarade då var att jag måste få in allt detta om jag spela på denna nivå. Så med hårt tränande och noggrannhet så sitter det för honom nu. Han ser trygg ut i sitt spel. Han jobbar nu med Krister Holm i Skellefteå så jag är säker på att han kommer att fortsätta att utveckla spelet tillsammans med Markus. När jag sett honom spela i år 2012-13 i Skellefteå ser jag en målvakt som agerar konsekvent och ser trygg ut i sitt spel. Något som jag alltid tar med mig från de målvakter jag jobbat med är hur de jobbar med blicken och där är Markus nu riktigt noggrann och de underlättar hela målvaktsspelet.

"Om du gör någonting bra, gör det ännu bättre. Var modig, var först, var annorlunda, var noggrann"