Gustaf Lindvall

Denna resa är en fantastisk historia som tog sin start 2014. Jag fick en fråga om AIK var villiga att skriva ett kontrakt med Gustaf Lindvall som en av 3 målvakter inför säsongen 2014. Och så blev det. Du fick träna och matchas i Arlanda Wings första säsongen. Du kom från Tingsryd där du hade ett fulltids jobb som spelare. Nu valde du att stort sett ta bort hela din lön för att få denna chans . Så när du inte tränade eller spelade match så var du på Arlanda flygplats och drog in din månadslön. Det krav Gustaf hade var att han skulle få minst 2 pass målvaktsträning i veckan. Dessa pass kördes kl 08:00 och det var där grunden lades. Gustaf hade verkligen bestämt sig att denna resa skulle ta honom vidare mot sina mål. Han gav alltid 100% i allt han gjorde. På fys, träning och matcher så var det alltid 100% fokus på att utvecklas.

När han kom till Märsta så fanns det varken lägenhet, jobb eller utrustning men det det störde honom inte. Redan första dagen åkte han in till Hovet och plockade i hop det som fanns i AIK från tidigare säsonger. Där tycker jag att han är unik. Inga ursäkter, Gustaf såg bara möjligheter i detta. Han visste att allt löser sig. Mike som var coach i Arlanda såg tidigt att det fanns en stor potential i Gustaf och matchade honom flitigt. Första delen av Div 1 Östra så spelade han fantastiskt bra, vinner ligan och är en av kuggarna som bidrog till att Arlanda fick spela allettan efter jul. Morgonträningarna fortsatte, likaså utvecklingen. När detaljer inte fungerade som han ville så gick han alltid hem och analyserade filmerna från träningen och återkom alltid med lösningar. Som jag alltid sagt, det är målvakterna som utvecklar målvaktsspelet och där har Gustaf verkligen hjälp mig. Jag som målvaktstränare skall skapa en inspirerande miljö att utveklas i och vägleda individen i rätt riktning och då är det viktigt att individen har en tydlig plan.

Det jag värderar högt hos Gustaf är att han ställer krav på alla i sin omgivning. Jag kommer ihåg en gång då Gustaf verkligen sa till mig (och den egenskapen uppskattar jag). Gustaf hade ett delmål att få tillhöra AIK Hockey säsongen 2014-15. Då var det en mycket rörig säsong i AIK. En dag när jag kom ner till ett träningspass så var jag så less på situationen i AIK så det jag sa till honom var att det var kaos och att jag inte ville vara kvar. Det jag inte tänkte på var att det var ju Gustafs mål att spala i AIK och detta var ju inte det han ville höra . Så bestämt sa han till mig, lägg ner det snacket vi jobbar ju för att jag en dag skall spela där och vi tillsammans skall fortsätta att utvecklas. BRA! Det finns nog många som inte skulle säga ifrån. Efter säsongen 2014-15 hände det en del positiva saker i AIK och den nya sportchefen Anders Gozzi gav Gustaf en av platserna i truppen inför 2015-16. Målet som han hade inför den säsongen var att åtminstonde få spela 15 matcher. Gustaf bildade målvaktspar med Robin Rahm och de fann varandra ganska snabbt, de hade ju träffats en del säsongen innan då Gustaf spelade de sista matcherna i kvalet för AIK. Gustaf Och Robin drev på varandra både på och utanför isen. Och det kan jag säga är en av anledningarna till deras utveckling. Mitt jobb var att se till att planen följdes.

Gustaf får verkligen chansen denna säsong och hans mål på 15 matcher blev 40 matcher i stället. Gozzi väljer att ge honom 2 nya år och nu får verkligen Gustaf betalt för sina tidigare val när han valde att i stort sett spela i Wings gratis. Jag själv som drivs av att se individer lyckas på sin resa får givetvis med mig mycket från denna fantastiska resa. Jag har fått ta del av en ödmjuk kille som verkligen ville utvecklas. Det kommer jag att bära med mig resten av min tränarresa. Och vi har byggt en relation som är stark. Säsongen 2015-16 är startskottet för en individ som vill framåt. Vinner målvaktsligan i Hockeyallsvenskan och i skrivande stund så vet jag inte vart detta slutar. För Gustaf är varje dag en ny dag med nya möjligheter till utveckling och som han sa, jag skall träna så bra jag kan så får vi se vart det tar vägen. 

Gustaf har en dröm att en dag få spela i sin moderförening Skellefteå AIK och det glädjer mig enormt att denna säsong givit honom chansen till att spela med Skellefteå, då han nu hade möjligheten att bryta sitt kontrakt med AIK för att gå upp i seriesytemet. Jag vill med dessa ord tacka för två fantastiska år som utvecklat oss bägge, jag kommer att följa dig i din fortsatta karriär som kommer att vara lång om du fortsätter att vara drivande och ödmjuk varje dag. Jag kommer givetvis föra det du givit mig vidare till nya målvakter. Denna resa du gjort skulle många fler göra och inte ha så bråttom upp i seriesystemet. Du valde att få spela matcher i Div 1. Som vi sagt din tid kommer och nu har du tagit yttligare ett kliv i trappan. JAG ÖNSKAR DIG ETT STORT LYCKA TILL!!!

"Använd trappan det går ingen hiss till framgång"