Fredrik Holmgren

Fredrik Holmgren Spelade i AIK 2 säsonger och fick under dessa säsonger vara med om saker många inte upplever under en hel karriär. Att jobba med Fredrik var ett startskott för mig när det gäller att ha en dialog Fredrik är  en väldigt smart person hade alltid frågor om allt vi gjorde. Det vart ofta bra dialoger på träningarna som ledde till något bra. Under första säsongen i AIK så spelade Fredrik 18 matcher i grundserien och 3 matcher i kvalserien och gjorde det mycket bra med en räddningsprocent på 92,7 i grundserien och under 2 insläppta i snitt per match. Fredrik Spelade ett mycket tight målvaktsspel och han hade aldrig långa vägar in till andra puckarna.Detta var något vi tränade dagligen för att skapa goda vanor.

Så första säsongen i AIK var en riktigt bra säsong för Fredrik. Andra säsongen så lärde jag mig något som jag alltid kommer att bära med mig. Andra säsongen startade lite tuffare för Fredrik han spelade 10 matcher i grundserien och en match med AIK J20 samt 3 matcher med Nyköping. Jag tyckte då att vi körde på som vanligt men såg inte riktigt vad som inte fungerade spelet. Det var små saker som Fredrik själv ändrat i sitt spel för att ta yttligare ett steg i sitt spel.Så här i efterhand så var jag inte tillräkligt uppmärksam på dessa små detaljer. Efter en förlust mot Almtuna så ringde Fredrik mig och bilden han hade efter den matchen var att jag kan tydligen inte spela bra mot Almtuna. Så nu hade han negativa bilder och då är det svårt att gå ut och göra ett bra jobb. Jag tränade på som vanligt och försökte skapa en possitiv bild till honom. Under ett individuellt samtal med Headcoach (Roger Melin) så var jag med då fick Fredrik tala om för honom vad han tyckte om sitt spel. Då säger Fredrik att han ändrat lite detaljer i sitt spel för att ta ett kliv till i sitt målvaktsspel. Något som jag borde sett tidigt på träning och match. Jag såg väl tendenser till det men ville inte gå in och ändra något då. Jag borde givetvit plockat fram allt de bra han gjorde året innan och varit tydlig att jobba vidare med det och förstärka det han gjorde bra då.

Nu var det dax för sista matchen i grundserien mot Malmö borta vi pratade då om att gå tillbaka till det fina och tighta grundspel Fredrik hade från säsongen innan. Matchen var betydelselös i tabell läget men för Fredrik var den otroligt viktig för att gå vidare. Och som han spelade tight och nära in i alla andra lägen och snabbt så fick vi ett kvitto på att detta fungerade. Det är min uppgift att noggrannt analysera dagligen på både träning och match. Men jag var tyvärr inte lika noggrann att se detta som ett problem då . Detta bär jag med mig nu att alltid vara noggrann med anlys och ha en dialog även om det är små detaljer så att jag alltid vet syftet till de förändringar som görs

När sedan kvalserien skulle starta så föll valet på Heino-Lindberg. Men Fredrik var redo om något skulle hända redan i tredje matchen så Får Heino problem med en tidigare skada och det var dax för Fredrik att spela. I detta läge så visste jag att Fredrik var förberedd och han hade också tagit hjälp av Coachen Bengt Wiström som är mycket bra. Och alla som var med och upplevde denna fantastiska kvalserie kommer väl i håg hur den slutade och en av de stora hjältarna var just Fredrik Holmgren som spelade sitt enkla målvaktsspel under hela den serien och det bar AIK tillbaka till Elitserien. Detta är något jag kommer att bära med mig i all framtid.

"Bemästra Grunderna Först"